bonjour ♥
a m i r a
about News Portal home Articles facebook instagram twitter articles

Follow ♥


Pro Blogger Tricks

credit and thanksgyuu

Template Original made by : Jaera
Credit : css school image

Posts

Older Post > | < Newer Post
Tiga pekerja vietnam terbunuh dalam kebakaran
Friday 7 November 2014 | 0 comments


MERU: Tiga pekerja warga Vietnam terbunuh dalam satu kebakaran kilang di kawasan perindustrian Meru, awal pagi semalam.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Klang Utara, Ahmad Zainal Osman berkata pihaknya menerima panggilan sekitar pukul 6.30 pagi dan mengambil masa kira – kira 20 minit untuk tiba di tempat kejadian. Dua jentera bomba dari Klang Selatan dan Sri Andalas turut dikejarkan ke tempat kejadian.




Anggota bomba berusaha memadamkan kebakaran Kilang Mancis Superhero


Kebakaran tersebut mengakibatkan 70 peratus bahagian kilang musnah dan pihak bomba mengambil masa hampir satu jam sebelum berjaya memadamkan kebakaran.

Menurut Ketua Polis Ibu Pejabat Daerah (IPD) Meru, Abdullah Osman, ketiga-tiga mangsa, Nguyen Thien Minh, 30, Nguyen Thor Sung, 28 dan Ngor Siaw Sung, 35 mati akibat terhidu asap berlebihan sebelum ditemui dalam keadaan rentung di bahagian gudang utama kilang berkenaan.

Abdullah tidak menolak unsur-unsur khianat namun pihak polis masih menjalankan siasatan mendalam punca kebakaran Kilang Mancis Supehero Shd Bhd ini.

“Kebakaran dipercayai bermula di bahagian tempat simpanan gas kilang sebelum merebak ke bahagian gudang utama hingga menyebabkan beberapa letupan berlaku. Kerugian dialami sekitar RM 3 juta.”

Kesemua mangsa kejadian dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang untuk dibedah siasat dan penghantaran jenazah ke negara asal mereka dijangka dibuat pertengahan minggu depan, tambah Abdullah.

Mangsa, Thien Minh dan Thor Sung berasal dari Hanoi manakala Siaw Sung berasal dari Ho Chi Minh. Ini merupakan kebakaran yang ketiga berlaku di kilang yang beroperasi 24 jam sejak mula beroperasi.

Kejadian pertama berlaku pada tahun 2003 yang melibatkan kebakaran kecil di bahagian pejabat pentadbiran telah mengorbankan nyawa manakala yang kedua berlaku pada tahun 2006 iaitu kebakaran  kecil di bahagian stor bahan mentah.

Kilang Mancis Superhero Sdn Bhd sudah beroperasi selama 10 tahun dan mempunyai lebih 500 pekerja. 



Berita ini hanyalah stimulasi bagi subjek Online Journalism dan tujuan akademik. 

Labels: , , ,